Poznámka: články jsou již mnoho let staré, doba se posunula, mnoho věcí v nich doporučovaných je již dnes překonané - berte s rezervou!

Podzimní Nízké Tatry

Když už jsem se rozhodl vést si výletový deníček, ještě se vrátím k naší poslední dovolené v Nízkých Tatrách. Do těch jsme se vydali koncem září. Sice už jsme měli trochu strach o počasí, ale nakonec bylo většinu času hezky a před deštěm poslední den jsme se skovali do jeskyní. Na stanování a širákování už bylo přeci jen zima, tak jsme si na pár dní pronajali útulný domeček (a za velice příznivou cenu se nám dostalo nečekaného komfortu, pokud budete hledat ubytování v Nízkých tatrách, doporučujeme bungalovy Jasná) - ten má nad širákem několik výrazných výhod:

1. když prší, můžete si místo strachu o zmoknutí zahrát nějakou dobrou hru
  2. a nemusíte se bát medvědůůů

Chopok a Ďumbier

Chopok a Ďumbier jsou dva nejvyšší vrcholky Nízkých Tater, něco přes 2000 metrů. Jsou poměrně nedaleko od sebe, takže není problém si oba vylézt v jeden den. Taterské túry mají menší problém, pokud bydlíte v údolí - každé ráno si pořádně vyšlápnete, než se dostanete na hřeben. Chopok je proslulé lyžařské středisko a my, první den plni sil, jsme si vyšlápli vzhůru hezky podél lanovky. Byla to docela zabíračka, ale první sjezdovku jsme vyšli poměrně rychle. Trošku rozčarování bylo, když jsme zjistili, že nejsme ani v půlce. To se pak opakovalo ještě několikrát:o). Nakonec jsme ze strmého stoupání dali přednost chodníčku (tatranská specialita - kamenné chodníky z obrovských balvanů i na těch nejvyšších hřebenech - nechtěl bych to dláždit). Z travičky a lesů člověk vystoupá do výšky, ve které roste už jen kleč a hřebeny jsou poměrně pusté, rozhled ale za to stojí.

Na Ďumbier je to z Chopoku kousek skoro po rovince po hřebeni. Překvapilo mě, že ač je Chopok papírově nižší hora, na Ďumbieru jsme potkali mnohem méně dalších turistů. Asi všem došly síly :o). Ale vy si vylezte na oba, ať na sebe nežárlí. Sestup z Ďumbieru je taky moc krásný.

Kräkova Hora

Druhý den jsme vyrazili zase do jiného kousku NAPANTu a to přes horu Machatá na Kräkovu horu. Z obou je taky moc krásný rozhled (jen my jsme měli o něco horší, protože od rána trochu poprchávalo. Když budete mít štěstí, uvidíte na Vysoké Tatry i Liptovskou Maru. Machatá je o něco níž a tak je kolem nádherná příroda, Kräkova hora leží už opět v zoně kleče.

Slovenská Ľadová jaskyňa, Jeskyně míru

V Demanovskej dolině se nachází unikátní komplex podzemních krasových jeskyní vyhloubených říčkou Demanovkou, která zde vtéká pod zem, a jejími přítoky. Komplexy jsou skutečně rozsáhle (stovky metrů) a velká část je zpřístupněná veřejnosti.

My jsme se byli podívat do dvou jeskyní. Jako první do Jeskyně míru, která je obrovská a úchvatná - krápníky nejrůznějších barev a velikostí, propletené jeskyňky, v jednom místě se musíte krápníky přímo prodírat.

Návštěvu opravdu doporučuju. Fotit se v jeskyni nesmí, pouze za příplatek, ale stejně to všichni dělají - tak jsem taky pořídil dva obrázky, když se nikdo nedíval. Ale upozorňuju, že skutečnost je mnohem mnohem bohatší.

Druhá jeskyně, kterou jsme navštívili, byla Ľadová jaskyňa. Jak již název napovídá, v jeskyni jsou některé části celoročně zamrzlé a krasové krápníky se tu tak střídají s ledovými rampouchy. Co si přesně vybavuju, je děsivá zima. Tušil jsem, že vevnitř bude kosa, ale výsledek mě i tak překvapil - vysoká relativní vrchlost (nad devadesát procent) a teploty kolem nuly vás řádně rozklepou, naštěstí prohlídka je kratší než v Jeskyni míru. Co se týče jeskyně jako takové, byl jsem trochu zklamán - s Jeskyní míru se to nedá srovnat. Jeskyni míru opravdu všem doporučuji, Ľadovou jeskyni jen pro zájmce vybavené dostatečně teplým oblečením, krápníková výzdoba není tak bohatá.

Liptovská Mara

Poslední den jsme museli vyklidit náš útulný domeček a vyrazit na cestu zpátky. Od rána krutě pršelo a tak jsme plánovali schovat se v Liptovském Mikuláši někam do tepla na něco dobrého k snědku, ale po příjezdu do města už přestalo pršet a znovu vylezlo sluníčko, tak jsme místo toho vyrazili obhlídnout Liptovskou Maru. Byl to nádherný večer, po obloze se honily barevné mraky a na březích právě vrcholil podzim...

Ohodnoťte prosím užitečnost článku

Vložit komentář:

Nepoužívejte žádné html ani texy značky, odřádkování se zachová. Pokud uvádíte zdrojový kód, můžete ho vložit mezi značky
<syntax jazyk="PHP">...</syntax>,
bude potom zformátován. Jako atribut můžete uvést PHP, C#, HTML, CSS a mnoho dalších.

opiste cislo Opište číslo:

1. 11. 2012 11:00:28
[1] (peter (ubytovaniemirid(at)centrum.sk)) www
foto odpovědět
pekne fotky...prirodu mam rad -))
12. 11. 2012 18:56:26
[2] (juro (ubytovaniemirid(at)centrum.sk)) www
foto odpovědět
pekne foto, hlavne to u vody -)