Terkel má problém - recenze

Možná jste něco o tomto filmu zaslechli. A jestli jste něco zaslechli, určitě tedy to, že tento film je ten nejsprostší a nejbrutálnější animovaný film a mluví ho Marek Eben. Už samotné toto prohlášení budí pozornost, že? Tak jaké to teda vlastně je?

plakát

Film jsem viděl minulý víkend, v původním dánském znění (řekl bych, že je vždycky lepší vidět film v původním jazyce, i když v tomto případě bych na dabing Marka Ebena byl asi docela zvědavý). Přiznám se, že to, co jsem o filmu četl a zaslechl, mě dost nalákalo.

Většinou je film srovnáván se seriály The Simpsons a South Park. S těmi má společného to, že ač je animovaný, není pro děti. Samozřejmě k tomu slibuje víc brutality, víc sprosťáren a tak dále. No a výsledek – hrůza.

Předem předesílám, že já osobně jsem ukázkový zástupce cílové skupiny pro takovýto film. Miluju Simpsny a South Park, jsou to jedny z mých nejoblíbenějších seriálů, viděl jsme snad všechny díly. Nepobuřují mě nadávky ani sprosťárny, nejsem žádný moralista. Naopak – hrubý jazyk může být podle mne velice zábavný, u některých dialogů z Pulp Fiction jsem vybuchoval smíchy.

Film Terkel má problém mě ale hodně zklamal. Jen trošku naznačím, o čem že to vlastně je – Terkel je průměrný mladý kluk (odhaduju tak deset, jedenáct, nevím), nijak zvlášť populární, trošku poseroutka. Jeho matka žije v jakémsi podivném světě, kde hulí jednu cigaretu za druhou (někdy i paralelně), otec zná jen jedno slovo – ne (za čímž si nepředstavujte, že by Terkelovy všechno zakazoval a tak, prostě jen odpovídá na všechny otázky „ne“, je to jediné slovo, které ve filmu řekne, tenhle vtip byl vtipný tak 5 vteřin, ne celý film).

Ve škole Terkela trošku prudí dva jeho spolužáci, nic hrozného – až do té doby, kdy je Terkelův šáhlý strýc (mimochodem pracuje na lince bezpečí) jen tak surově zmlátí. Od té doby má Terkel peklo. A nakonec vyjde najevo, že na něj má spadeno i někdo další a tady už jde skutečně o život.

Grafická stránka filmu je na slušné úrovni, postavičky jsou živé, vtipně se pohybují na svých tenkých nožičkách, trošku vypadají jako loutky.

Scénář a samotné dialogy filmu jsou ale to, co film sráží dolů. Vše je dotažené do nejzazších absurdností, bohužel to ale není vtipné. Velká část vtipů se navíc opakuje (třeba ty s rodiči). Co se týče nadávek, s těmi ve filmu skutečně nešetřili, ale nečekejte žádnou originalitu typu Pulp Fiction nebo South Park. Prostě nadávky. Navíc v Dánštině to zas až tak nezní, možná v českém dabingu, nevím.

Taky jistě víte, že film má být hodně brutální – to je pravda, třeba scéna, kde Terkelův strýc mlátí jeho dva spolužáky je fakt hodně maso, animovaná krev stříká na všechny strany… Samotný závěr filmu je taky silně brutální. Ale zase, na diváka to nefunguje… holčička vypadne z okna na zem a doslova se rozprskne, ale vy si řeknete tak leda ááfůj, ale není to nic, co by z Terkela dělalo zajímavý film.

Pokud čekáte komedii, věřte, že se zasmějete párkrát (třeba u scének s Terkelovou roztomilou mladší sestřičkou), ale většinou to bude smích spíš hodně křečovitý. Co se mi na filmu doopravdy líbilo, byly hudební čísla. Během filmu postavičky zazpívají asi pět písniček a ty jsou doopravdy povedené. Bohužel zbytek filmu je nuda a šeď.

Proto vám radím – nenechte se obalamutit marketingovými tahy. Film vůbec není jako Simpsons nebo South Park. Když člověk slyší, že toto je nejbrutálnější a nejsprostší film, působí to jako jisté lákadlo – i na mne – ale rozhodně to nestojí za to. Věřím, že se najde pár fanatických zbožňovatelů tohoto filmu (je to ten typ filmu, který buď milujete, nebo nenávidíte), ale mě zkrátka hodně zklamal. Na IMDB dostal podle mne neuvěřitelných 7.2, to prostě nepochopím, na csfd pouze 50%, což podle mne mnohem lépe vypovídá o kvalitě filmu. Už dlouho jsem neodcházel z kina takto zklamaný.

Jaký je to podle vás film

18

7