Šifra mistra Leonarda - recenze

Šifra mistra Leonarda nebo také The DaVinci Code určitě byla jedním z nejočekávanějších filmů tohoto roku. Kniha se stala bestsellerem číslo jedna a filmové zpracování na sebe nenechalo dlouho čekat, navíc se ho zúčastnily takové hvězdy jako Tom Hanks, Audrey Tautou a Jean Reno.

Předem musím říct, že mám rád tajemné filmy, knihu jsem nečetl a všichni výše zmínění herci patří k mým velkým oblíbencům. A i když jsem knihu nečetl, její úspěch říká hodně – asi bude hodně chytlavá a dobře napsaná. Slušnou reklamu ji navíc dělá prskající katolická církev, která se nechce smířit s tím, že autor se snaží předkládat mnoho svých teorií jako fakta.

A teď už k vlastnímu filmu. Pro ty, kdo nejsou ani v nejmenším v obraze, trošku nastíním o co jde. Ve francouzském muzeu je zastřelen mnich, který ale ještě před smrtí stihne pokrýt podlahu kolem a také svoje tělo nejrůznějšími symboly a zdánlivě nesmyslnými větami. K vraždě je jako odborný poradce povolán profesor Robert Langdon (Hanks) – specialista na čtení symbolů. Na místě činu se setká se Sophií Neveuo (Audrey), která ho varuje, že je tu ale spíš jako podezřelý. Z muzea uprchnou a na útěku postupně řeší jednotlivé hádanky a odkrývají velké tajemství (škoda, že už většina lidí, kdo o filmu slyšla, ví, o co se jedná).

Nečekejte akci. To jsem nečekal. Profesor Langdon není žádný Indiana Jones a Sophie zase žádná Lara Croft. Podle mě by ale trochu akce neškodilo – protože všechno jde až příliš snadno. Oběma je v patách francouzská policie, jakási náboženská sekta Opus Dei a pár dalších lidí, kteří sledují své zájmy + jeden fanatický zabiják. Celkem dost lidí na to, aby dokázali hrdinům pořádně zatopit, ale všechno jde jako na drátkách. Jezdí si po světě a luští jednu hádanku za druhou.

Nečekejte ani napětí. A to jsem zase čekal. Tvář Jeana Rena mi připomíná film Purpurové řeky – který s napětím pracuje podle mne s velkým gustem, v tomto filmu jsou asi nejnapínavější pasáže, když se luští nějaké hádanky. Takže tady body dolů.

Hádankové scény si ale zaslouží pochvalu – odehrávají se obvykle v nějakých kostelích či klášterech a divák při nich může obdivovat krásnou architekturu – ta působí spolu s moc dobrou kamerou a střihem (který prolíná scény ze současnosti a daleké minulosti) a skvělou hudbou skutečně impozantně. Jen hudbě bych možná trošku přidal – vážně se mi líbí, hodí se tam. Navíc hádanky a jejich řešení jsou skvěle vymyšlené a propracované, žádné hlouposti typu zmáčnkout červené tlačítko. Úplně to ve mně vzbudilo chuť zahrát si nějakou pořádnou adventuru.

Když bych to měl zhodnotit, tak Šifra mistra Leonarda není špatný film. Není to ale zas tak dobrý film, aby si vysloužil už před svým uvedením takový hype, jaký se mu dostalo. Originální zápletka, skvělá práce s historií, člověk vážně věří, že by to tak mohlo být. Dolů to ale sráží přílišná přímočarost, absence napětí a tak trochu nedostatek času (v závěru filmu prakticky vypadli ze hry církevníci, kteří se snažili Roberta se Sophií předstihnout – a to bez nějakého uspokojivého vysvětlení, taky jsem se nedozvěděl, k čemu je vlastně ten kámen, který na začátku vytáhli z podlahy), A také, bohužel, nepříliš dobré výkony herců. Za tenhle film určitě nikdo z herců moc ocenění neposbírá – nějak jim to člověk prostě nevěří, šokující skutečnosti přijímají prakticky s ledovým klidem, a to, že se je ledackdo snaží zabít, na nich taky není moc znát. Hádanky a moc pěkná hudba jsou určitě plus (Hans Zimmer zkrátka umí), ale i tak tenhle film určitě nebude takovým blockbusterem jako byla kniha bestsellerem.

Internet Movie Data Base hodnotí The DaVinci Code známkou 6,5 a já se ho asi přidržím. Pokud si chcete užít skutečně tajemný příběh, zahrajte si hru Gabriel Knight - výborná adventura s podobným stylem příběhu, jen vyprávěná o mooooc lépe.

Jak vy hodnotíte The DaVinci Code?

24

13