Poznámka: články jsou již mnoho let staré, doba se posunula, mnoho věcí v nich doporučovaných je již dnes překonané - berte s rezervou!


Terry Pratchett, Divadlo v Dlouhé – Maškaráda

Konečně jsme sehnali lístky na Maškarádu – snažili jsme se je koupit už od premiéry, ale vždycky se to nějak pokazilo. Až teď jsme se na ni doopravdy dostali. Původně jsme měli jít už minulý týden, ale představení bylo pro nemoc zrušeno (další zdržení!!), takže jsme ho viděli až toto pondělí.

Zážitek se ve mně už od té doby dostatečně rozležel, takže si tady vyleju srdíčko.

Je to dobrý!

Co byste taky čekali jinýho, žejo:o). Jsem velký fanoušek Terryho Pratchetta, přečetl jsem skoro všechny knihy a na minulém představení v Dlouhé – Soudných sestrách jsem byl dvakrát. Maškaráda byla uvedena pět let po Soudných sestrách, začíná ale jen pár týdnů po tom, kde Soudné sestry skončily.

Pokud jste zeměplošskou mánií nedotčeni, nastíním trochu děj. Kdysi nerozlučná trojice čarodějek přišla o jednu členku a na jejím místě by zbývající Bábi Zlopočasná a Stařenka Oggová rády viděly mladou Anežku Nulíčkovou.

Anežka ale o to stát se čarodějkou vůbec nestojí. Aby tomuto osudu unikla, odešla z Lancre do hlavního města Ankh Morporku a protože má vynikající hlas, šla na konkurs do místní Opery. Tam byla přijata jako sboristka (protože se svou korpulentní postavou, ehm) se pro hlavní role nehodí. S ní přijatá zpěvačka Kristýna se sice pro hlavní role skvěle hodí, jenže zpívá jak když tahá kočku za ocas, takže její zpěv má nahradit Anežčin „playback“.

Brzy vychází najevo, že v Opeře není vše úplně v pořádku. Zaprvé Opera majiteli Štandlíkovi polyká spoustu peněz, zadruhé lidi umírají jako mouchy.

Duch Opery Navíc je v Opeře Duch. Donedávna pouze s oblibou sledoval představení, dával umělecké rady a všichni si mysleli, že Opeře nosí štěstí. Teď ale začal vraždit personál jak na běžícím páse. Anežka (protože je, narozdíl od ostatních lidí v Opeře, opravdu dokonale příčetná) se brzo začíná v tajemství vrtat.

Bábi a Stařenka zase nabydou dojmu, že Anežka by potřebovala zkontrolovat, takže se do Opery dostanou také a začnou se do věcí míchat ve velkém.

To myslím k ději stačí. Podobně jako Soudné sestry čerpaly z Shakespearova Hamleta a Macbetha, Maškaráda čerpá z Fantoma opery. Především ale čerpá z opery jako takové – jako z divadelního žánru. Autoři se naprosto ponořili do operního světa, dělají z ní cosi nadpřirozeného a dělají to dobře. Opera je líčena jako svůj vlastní svět, s vlastními pravidly a zákony. Tanečnice omdlévají jak na běžícím páse, padouchové pějí dlouhé ódy před tím, než konečně skapou.

Dramatizovat Maškarádu bylo určitě těžší, než Soudné sestry. Obsahuje víc náročných scén (především těch akčních), navíc vzorem pro Soudné sestry byly divadelní hry. Opera ale naštěstí nemá k divadlu tak daleko, takže bych řekl, že se dramatizace skutečně povedla (snad jen honička byla o něco slabší). Hra se velice přesně drží knižní předlohy (mnoho dialogů je přejato téměř beze změny). Možná Anežčina/Perditina schizofrenie je hodně omezena, asi by to hru jen zbytečně komplikovalo.

Anežka Nulíčková Jediné, s čím jsem se zas až tak úplně nesmířil, je postava Valtra Plíži. Zatímco v knize na mě působil jako takový roztomilý nemotora, ve hře už je z něj spíš retardovaný idiot. Jiné námitky ale nemám. Ostatní herci hráli skvěle – obě čarodějky zářily už v Soudných sestrách, nová Anežka Nulíčková je perfektní – její pěvecké umění je scénicky skvěle ztvárněno (scéna s operního konkursu patří podle mne k nejlepším), sama herečka se skvěle zhostila Anežčiny „chorobné“ příčetnosti (která tak kontrastuje s romantičností ostatních zpěvaček) i jejích drobných komplexů z nadváhy.

I v Maškarádě se dočkáte Smrtě – dokonce už na začátku (scénka s umírající labutí je ultra-vtipná) a potom ještě několikrát. Také jeho krysí přítel se ve hře mihne.

Naprosto mě uchvátil výkon Miloše Kopečného v roli uměleckého ředitele Sardelliho. Kdykoliv se objevil na scéně, stálo to za to. Pokud máte v oblibě pořádný sarkasmus, bude Sardelli i vaše postava.

Novopečený majitel Opery Štandlík je taky správně výrazná postava (slovo, které ho asi nejlépe popisuje, je vidlák).

Snad jen to šermování mohli secvičit trochu líp, lepší jevištní souboj bych nacvičil snad za hodinu, ale to je jen drobný detail.

Fanoušci Terryho Pratchetta to prostě musí vidět.

P.S.: Na jevišti se mihnou i seržant Navážka a desátník Nóblhóch!

Váš názor na dramatizace Pratchatta v dlouhé




47
 
10
 
3
 
12
 
2
 
 
Vložit komentář:
 

 



 

 

Nepoužívejte žádné html ani texy značky, odřádkování se zachová. Pokud uvádíte zdrojový kód, můžete ho vložit mezi značky
<syntax jazyk="PHP">...</syntax>,
bude potom zformátován. Jako atribut můžete uvést PHP, C#, HTML, CSS a mnoho dalších.


opiste cislo Opište číslo:

 

10. 3. 2007 17:21:53
[1] (Jiří Tvrdek (info(at)tvrdek.cz)) www
Maškaráda odpovědět
Na představení jsem shodou okolností byl a odcházel jsem nadšen! Nepamatuji v divadle nic lepšího :)

Sardellim jsem byl taky uchvácen! Naprosto perfektně zahrané. Jsi si jistý, že ho hrál Miloš Kopečný? Měl jsem za to, že je to Jan Vondráček.
10. 3. 2007 17:55:36
[2] (Trupík (jakub.maly(at)atlas.cz)) www
Re: Maškaráda odpovědět
[1]: Na představení, kde jsme byli my, ho určitě hrál Miloš Kopečný, ale s Janem Vondráčkem v této roli alternují. Aspoň teď ostatní vědí, že jsou v této roli dobří oba:o)