Dékla partie 60 - 90 minut
Náročnost hry 6/10
Náročnost pravidel 7/10
Míra náhody 6/10
Kvalita provedení 100%

Recenze dalších her...

Galaxy Trucker je poměrně žhavá česká novinka od našeho dvorního herního designera Vlaadi Chvátila (mj. autor Through the Ages). Poprvé jsem ji měl možnost vyzkoušet na letošním Deskohraní, které, dá se říct, celkem ovládla.

Galaxy Trucker je totiž především velice originální. Staví vás do kůže vesmírných dobrodruhů, jejichž cílem je vydělat co nejvíc peněz - především převážením zboží. Jsou ale i jiné, o něco dobrodružnější cesty.

Stavba rakety

Galaxy trucker - stavba rakety

Celý koncept hry je velice originální. Hra je rozdělená do několika letů - nezávislých částí hry, mezi kterými si převádíte pouze vydělané peníze. Pokud se vám tedy v jednom letu nedaří, máte ještě šanci to příště dohnat. Před každým letem nejprve stavíte svoji raketu. Na jednu hromadu se otočené lícem dolů vyndá několik desítek kartonových čtverečků - součástek a modulů vaší budoucí rakety. Před sebou máte ještě desku, na kterou svoji raketu stavíte (čtvercová síť s daným obrysem).

Všichni hráči najednou se přehrabují v hromadě kostek a hledají ty součástky, které právě potřebují - stavba rakety má totiž několik pravidel. Kromě těch základních - jako že motory musí směřovat dopředu a děla je nejvýhodnější (i když ne nutné) směrovat dopředu je značně omezující totiž napojování kostek - každá kostka má čtyři strany a na každé straně má buďto žádnou propojku (z této strany už pak ke kostce nelze připojit další modul) nebo jednu ze dvou obyčejných propojek nebo univerzální propojku. Najít tu správnou kostku, která bude mít ty správné konektory na všech stranách může být někdy problém. A především - dobře postavená loď je základem úspěchu v následujícím letu.

Stavba lodi končí, jakmile ji dokončil některý z hráčů, ostatní mají pak ještě chvíli čas na dokončení lodi a pak již musí nemilosrdně na start (takže myslet si, že si můžete vypiplat svoji raketu k dokonalosti, není nejlepší nápad - občas prostě musíte ten zbytek dostavět co nejrychleji, i když  ne zrovna nejlépe.

Let

Galaxy trucker - let

Rakety se rozmístí na hrací pole postupně se probíjejí vesmírem, ve kterém se potkávají jednak s obydlenými planetami (na nich lze naplnit sklady zbožím, které vám společnost v cíli dobře zaplatí), ale kdyby to bylo jen tak, nebylo by to příliš vzrušující. Významným "zpestřením" jsou piráti a meteorické roje - ty prověří sílu vašich zbraní (i meteorit se někdy podaří rozstřelit) a štítů. A pozor - pokud vás meteorit nebo pirátská střela zasáhne, může se stát, že přijdete o část lodi! A pokud jste postavili loď tak, že celé křídlo visí na jedné kostičce, kterou vám pirát odpálí, tak máte zkrátka smůlu a do cíle již vcelku neletíte. A navíc - za každou upadlou/ustřelenou kostičku musíte společnosti, která vám ji zapůjčila, ještě zaplatit.

Na cestě můžete také potkat opuštěné vesmírné stanice a lodě a některé další události. Ještě jsem nepopsal, jak vlastně události nastávají - hráč, který aktuálně letí nejvíce vpředu, postupně odkrývá kartičky s událostmi. Některé se pak týkají všech (meteory), u některé se vyhodnocují postupně - například piráti bojují vždy nejprve s prvním, a pak s dalšími hráči, dokud je někdo nesejme. je tedy vidět, že být první může být výhodné (když jako první přiletíte na planetu, můžete uzavřít nejvýhodnější obchod), ale i nebezpečné - piráti zaútočí jako první na vás. To už je na posouzení každého hráče a na síle motorů jeho rakety.

Vítězem hry je každý hráč, který hru přežil a alespoň něco vydělal (alespoň tak praví pravidla, nic vám ale nebrání považovat se za většího vítěze, pokud jste vydělali víc, než ostatní:o)

Hodnocení

Hra je úžasně zábavná, jak pro mladší, tak pro starší. Já se vždy nejvíc vyřádil na fázi stavění lodi - přehrabování se a hledání těch správných kostiček. Člověk se snaží sestrojit perfektní rakety, s silnými motory a pořádnou výzbrojí, početnou posádkou (nejlépe i s mimozemskými zástupci) a v neposlední řadě s dostatečnou zásobou štítů, baterií a skladovacích prostor. Za fázi stavění lodi bych dal hře klidně 100%.

Letová část už kriticky závisí na tom, jakou loď jste si postavili. Není při ní nouze o vtipné situace (nejvíce se smějete na cizí účet, když někdo dostane zásah a upadne mu pořádný kus lodi) a naštěstí není ani nijak zdlouhavá (což mi například trochu vadí u vesmírných osadníků). Přesto by ale letová fáze zasloužila ještě nějaká vylepšení, karet je pár druhů a brzy se začnou opakovat (liší se jen parametry). Navíc v této fázi hry hraje dost velkou roli náhoda. Letová část tedy srazí výsledné hodnocení významně dolů.

Nakonec ještě musím pochválit zpracování hry - karty událostí a plány jsou velice pěkně graficky vyvedené, součástky pro stavbu lodi jsou také perfektní a k tomu navíc malí kosmonautíci, ufounci a baterie. Velice pěkně a vtipně jsou vyvedena i pravidla. Zpracováním se této hře vyrovná jen málokterá hra.

A pozor - autoři hry pro vás připravili jednoduché rozšíření "Drsné štreky". Toto rozšíření obsahuje sadu karet, které trochu ztíží nějakou část letu (a to obvykle docela citelně - např. při každém použití baterek platíte dvojnásobek baterek a podobně).

Vždy před stavbou rakety se vylosuje karta, která pak platí po celý let.

Toto rozšíření je skutečně velmi jednoduché - ale jelikož je zdarma a dá se stáhnout z oficiálních stránek hry, jedná se o příjemné zpestření pro zkušenější hráče.

Název: Galaxy Trucker