Dékla partie 30 - 120 minut
Náročnost hry 8/10
Náročnost pravidel 8/10
Míra náhody 2/10
Kvalita provedení 80%

Recenze dalších her...

Agricola suverénně obsadila herní žebříčky, zde její recenze ale pořád chyběla. Teď to tedy napravím. Staňte se vidláky z období po třicetileté válce – je čas ze zplundrovaných farem a chýší vybudovat prosperující hospodářství, které uživí vás i vaši rodinu.

Ano – v Agrikole hrajete farmářskou rodinku, neovládáte národ, kmen či civilizaci, ale začínáte pouze se dvěma človíčky – farmářem a jeho ženou. V tomto osazení můžete farmu rozšířit a pořídit si další potomky a nakonec to dotáhnete třeba až na pětičlennou vidláckou famílii. Ale do té doby vás čeká několik sklizní.

Hraje se následovně:

Hra má čtrnáct kol a v každém kole může každý člen rodiny vykonat nějakou akci. Pole akcí jsou společná pro všechny hráče a každé pole lze v jednom kole využít jen jednou (člověk, který akci vykoná, pole obsadí – na příslušnou kartu akce se přemístí žetonek označující daného človíčka). O zvlášť výhodná akce je tedy v každém kole strkanice, a pokud vám akci, kterou nutně potřebujete, někdo zabere, musíte čekat na další kolo (a raději si pole pojistit tím, že budete začínat – I na to existuje akce).

V akcích najdete například orání pole, vyučení se profese (přináší vám ve hře nějaké bonusy), pořízení vybavení (malá vybavení přináší bonusy, velká vám umožní získávat jídlo), rozšíření rodiny (zplození potomka:o)), osetí polí nebo získání surovin a hospodářských zvířat.

Jídlo

Po určitém počtu kol vždy nastává období sklizně. V tomto období musíte nasytit všechny členy vaší rodiny (tedy nemusíte, ale pokud někoho pošlete žebrotou, bude vás to na konci stát hodně bodů). Předem tedy sklidíte ze svých osetých polí obilí a zeleninu a pak již musíte rozhodnout, co se svými zásobami provedete, abyste měli dost jídla pro všechny. Můžete vařit zeleninu, upéct nějaké zvíře ze svých stád popř. si pomoct nějak jinak (pomocí profesí či vybavení, třeba s profesí košíkáře můžete získat jídlo prodejem rákosu ve formě košíků).

Zvířata

Jedním z hlavních herních prvků hry jsou zvířata. Ve hře jsou tři druhy – základní ovečky a později ještě prasata a krávy. Velikost vašich stád na konci hry je jedním z důležitých položek v závěrečném bodování, navíc zvířata ze svých stád můžete v průběhu hry jíst a také se vám rozmnožují. Před pořízením zvířat ale musíte nejprve postavit ohrady a chlévy.

Suroviny

Ve hře jsou celkem 4 suroviny – dřevo, jíl, rákos a kámen. Suroviny potřebujete na velkou spoustu akci – na stavbu plotů, nových místností vaší chýše, pořizování vybavení a další. Správné hospodaření se surovinami – to je jeden z hlavních prvků úspěchu.

O co jde

Ve hře vyhrává ten, kdo má na konci nejvíc bodů :o). Což není zas tak neobvyklého. Důležité je, že body získáváte téměř za všechno a ztrácíte, pokud vaše farma něco postrádá. Je tedy důležité rozvíjet se ve všech oblastech – mít hodně polí, obilí a zeleniny, ale také pastvin a zvířat ve stádech a také co nevětší domek s co největším počtem obyvatel.

Hodnocení

Jak jsem již psal v úvodu, hra vyšplhala na první místa mnoha herních žebříčků a i já ji budu především chválit. I když ve hře ovládáte „pouze pár lidí“, v každém kole vás čeká složité rozhodování – Agricola rozhodně patří mezi obtížnější hry. Nejvíce podobná je asi Puerto Ricu. Proti němu má ale jednu velikou výhodu – je dobře hratelná ve dvou, třech (a prý i čtyřech a pěti, to zatím potvrdit nemůžu) hráčích – zatímco Puerto Rico má smysl jen ve čtyřech a pěti hráčích, Agricola je dobře vybalancovaná podle počtu hráčů.

Podíl náhody je pro mne „akorát“ – tedy ne příliš velký. Na začátku si každý hráč vylosuje zásobu profesí a vybavení, které může vyložit během hry. Z těchto karet vyloží ale jen malou část, takže je malá pravděpodobnost, že budete mít samé špatné karty. Další náhoda vstupuje do hry během hry – rozlosovává se pořadí, ve kterém do hry přichází jednotlivé akce. To ale nenahrává žádnému hráči, protože akce jsou společné. Přesto to ale brání tomu, aby si někdo připravil perfektní výherní taktiku, kterou by mohl hrát v každé hře.

Kdybych měl něco vytknout, tak snad jen, že ve dvou hráčích mi přijde hra přeci jen až příliš krátká – trvá nám tak půl hodiny. S počtem hráčů herní doba úměrně stoupá.

Co se týče grafického ztvárnění, je docela povedené, ale určitě by se dalo zlepšit – třeba takové Puerto Rico se mi líbí víc, Agricola na mě působí trochu „vybledle“. Žetonky členů rodiny by též mohly být o něco nápaditější (stačila by kresbička, samolepka popř. figurka). Zbytek herního materiálu je zpracován hezky (hlavně figurky zvířátek a karty akcí).

Agricolu zkrátka doporučuji všem náročnějším hráčům (kteří mají dost velký stůl:o)).

Pro všechny fanoušky Agricoly doporučuji navštívit stránky hry na boardgamegeeku - najdete tam spoustu skvělých fotek nejrůznějších vylepšení agricoly :o). Třeba takovéhle podomácku vyrobené figurky zvířátek...

Název: Agricola
Jiné názvy Agrikola
Autor Uwe Rosenberg